WPŁYW WYSOKICH TECHNOLOGI NA ROZWÓJ DZIECKA

WPŁYW WYSOKICH TECHNOLOGI NA ROZWÓJ DZIECKA

To zrozumiałe, że rodzice lubią wyobrażać sobie przyszłe sukcesy w nauce i karierze swoich dzieci. Dlatego łatwo jest je nakłonić do korzystania z „edukacyjnych” programów telewizyjnych, gier komputerowych, smartfonów czy tabletów, sugerując korzyści płynące z wczesnego użycia.

Prawdą jest, że zaawansowana technologia ma ogromny wpływ na rozwój fizyczny, intelektualny i emocjonalny dzieci. Ale z pewnością nie jest to korzystny efekt. U dzieci narażonych na wysoką stymulację mediami cyfrowymi mogą wystąpić objawy: 

  • komunikowanie się przy pomocy krzyku lub płaczu
  • nieprawidłowa artykulacja
  • trudności z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego
  • nerwowość i nadpobudliwość
  • agresywność
  • brak kontroli nad własnymi emocjami
  • brak zainteresowania książkami, układankami
  • brak chęci do zabawy tematycznej
  • problemy z myśleniem symbolicznym
  • przemęczenie
  • zaburzenia snu
  • zaburzenia odżywania.
    Ważne jest aby pamiętać, że żaden technologiczny sprzęt nie zastąpi korzyści rozwojowych wynikających z kontaktu z drugą osobą (mamą, tatą, rówieśnikiem).

Warto zaglądnąć do pozycji :

- M. Spitzer „Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie 
i swoje dzieci”
- M. Spitzer „Cyberchoroby”
- M. Desmurget „Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
Opracowała Dorota Borkowska

 

 

© 2024 Przedszkole Publiczne Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi im. Św. Z. Sz. Felińskiego
ul. Ks. Kazimierza Guzego 4, 35-317 Rzeszów